اهواز – صبح امروز، پدیده مه غلیظ و کاهش چشمگیر دید افقی، منجر به لغو هشت پرواز ورودی و خروجی از فرودگاه بینالمللی شهید سپهبد قاسم سلیمانی اهواز شد. این اختلال در برنامه پروازها، که شامل چهار پرواز ورودی و چهار پرواز خروجی بود، مسافران زیادی را متأثر ساخت و لزوم پیگیری وضعیت پروازها را پیش از عزیمت به فرودگاه برجسته میکند.
تشدید پدیده مه و تأثیر آن بر عملیات لغو پرواز در خوزستان
بر اساس گزارشهای هواشناسی و اطلاعات پرواز فرودگاه اهواز، از اوایل صبح روز شنبه، ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۴، مناطق وسیعی از استان خوزستان، به ویژه بخشهای غربی، جنوبی و مرکزی، تحت تأثیر مه غلیظ قرار گرفتند. این شرایط جوی نامساعد که با کاهش شدید دید افقی همراه بود، از عوامل اصلی بروز اختلال در روال عادی فرودگاهها، از جمله فرودگاه بینالمللی اهواز، به شمار میرود. پیشبینیها حاکی از آن است که این پدیده جوی میتواند تا اواسط هفته نیز ادامه یابد و احتمال لغو پروازها یا تأخیر در آنها را افزایش دهد. وضعیت جوی در این فصل از سال در خوزستان، به دلیل رطوبت بالا و سرمایش شبانه، اغلب شاهد تشکیل مه است که چالشی دائمی برای برنامهریزیهای حمل و نقل هوایی محسوب میشود و ایمنی پروازها را به طور مستقیم تحت تأثیر قرار میدهد.
جزئیات پروازهای لغو شده و مقاصد متأثر از مه در اهواز
در پی شرایط نامساعد جوی، مجموعاً هشت پرواز ورودی و خروجی فرودگاه اهواز باطل اعلام شدند. این لغو پروازها به طور مساوی بین پروازهای ورودی و خروجی تقسیم شده و هر یک شامل چهار پرواز میشوند. عمده پروازهای متأثر، مربوط به مسیر پرتردد تهران – اهواز و بالعکس بودهاند که نشاندهنده اهمیت این مسیر در شبکه حمل و نقل هوایی کشور است.
پروازهای خروجی لغو شده از اهواز به مقصد تهران:
هواپیمایی قشم ایر (QSM ۱۲۱۱) با زمان برنامهریزی شده ۰۷:۳۰
هواپیمایی وارش (VRH ۵۸۵۳) با زمان برنامهریزی شده ۰۸:۰۰
هواپیمایی اطلس (ATS ۶۱۴۹) با زمان برنامهریزی شده ۰۸:۴۵
هواپیمایی آتا (TBZ ۵۶۲۸) با زمان برنامهریزی شده ۱۷:۰۰
همچنین، پرواز کارون به شماره KRU ۲۶۱۹ که قرار بود ساعت ۰۶:۰۰ صبح عازم تهران شود، پس از پذیرش مسافر تا اطلاع ثانوی متوقف و پایان پذیرش اعلام گردید.
پروازهای ورودی لغو شده به اهواز از مبدأ تهران:
هواپیمایی قشم ایر (QSM ۱۲۱۰) با زمان ورود ۰۶:۴۵
هواپیمایی وارش (VRH ۵۸۵۲) با زمان ورود ۰۷:۰۰
هواپیمایی اطلس (ATS ۶۱۴۸) با زمان ورود ۰۷:۴۵
هواپیمایی آتا (TBZ ۵۶۲۷) با زمان ورود ۱۶:۰۰
برنامهریزی کلی و چالشهای لغو پروازها در روزهای مه آلود
در مجموع، فرودگاه اهواز برای روز شنبه، ۳۷ پرواز ورودی و خروجی برنامهریزی کرده بود که شامل ۱۸ پرواز خروجی و ۱۹ پرواز ورودی میشد. با احتساب هشت لغو پرواز امروز، بخش قابل توجهی از عملیات هوایی تحت تأثیر قرار گرفته است. از ۱۹ پرواز ورودی برنامهریزی شده، ۱۳ پرواز از مبدأ تهران به اهواز، چهار پرواز از مشهد، یک پرواز از شیراز و یک پرواز از اصفهان تعیین شده بودند. در بخش پروازهای خروجی نیز، از ۱۸ پرواز، ۱۲ پرواز به مقصد تهران، چهار پرواز به مقصد مشهد، و هر یک پرواز به اصفهان و شیراز در برنامه قرار داشتند. این آمار نشان میدهد که مه غلیظ تا چه اندازه میتواند بر حجم ترافیک هوایی یک فرودگاه فعال تأثیر بگذارد و برنامههای سفر شهروندان را دستخوش تغییر کند و مدیریت بحران در شرایط جوی نامناسب اهمیت ویژهای پیدا میکند.
تمهیدات و توصیههای مهم به مسافران در مواجهه با لغو پروازها
مسافران عزیز که قصد سفر از طریق فرودگاه بینالمللی اهواز را دارند، به شدت توصیه میشود پیش از حرکت به سمت فرودگاه، آخرین وضعیت پروازهای خود را از طریق وبسایت فرودگاه، تماس با اطلاعات پرواز (شماره ۱۹۹) یا تماس مستقیم با خطوط هوایی مربوطه استعلام کنند. در شرایط جوی ناپایدار و پدیده مه، دید افقی برای خلبانان به شدت کاهش مییابد و از این رو، شرکتهای هواپیمایی و برج مراقبت پرواز، ناچار به اتخاذ تصمیماتی مبنی بر تأخیر یا لغو پرواز جهت حفظ ایمنی مسافران و خدمه پروازی هستند. این تدابیر، اگرچه ممکن است موجب نارضایتی موقت شود، اما از اصول اساسی هوانوردی برای جلوگیری از حوادث احتمالی و تضمین سلامت جانی مسافران است. با پیگیری مستمر وضعیت جوی و اطلاعات پرواز، مسافران میتوانند از سرگردانی و اتلاف وقت خود جلوگیری نمایند.
مجله خبری و هوانوردی پرتو کارگو
مطالب مرتبط
- فرودگاه بینالمللی شیراز با رشد خیرهکننده پروازهای خارجی در مسیر توسعه منطقهای گام برمیدارد
- رهگیری هواپیمای شناسایی روسیه؛ اقدام مشترک آلمان و سوئد بر فراز دریای بالتیک
- افزایش پروازهای بینالمللی فرودگاه شیراز با ازسرگیری فعالیت قطر ایرویز
- ارسال بار به ورشو ( حمل هوایی ورشو ) با مشاوره تخصصی

کیان پیروز
من فارغالتحصیل رشته مهندسی مکانیک با گرایش طراحی هواپیما هستم. فعالیت حرفهای خودم را از سال ۱۳۹۶ با یک وبلاگنویسی ساده درباره آخرین تکنولوژیهای صنعت هوانوردی آغاز کردم. بعد از چند سال فعالیت به عنوان نویسنده و تحلیلگر در نشریات مختلف، اکنون به عنوان دبیر بخش فناوری و تحلیل در یکی از مجلات معتبر حمل و نقل هوایی مشغول به کار هستم. تلاش من این است که پیچیدگیهای این صنعت را به زبانی ساده و جذاب برای مخاطبان بیان کنم.
