رد مسئولیت روسیه در سرنگونی پرواز MH17

دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) روز جمعه اعلام کرد که روسیه رسماً درخواستی ارائه و نتایج تصمیم شورای سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ICAO) را که مسکو را مقصر سرنگونی هواپیمای مالزی‌ایرلاینز MH17 در شرق اوکراین دانسته بود، زیر سؤال برده است. این درخواست به‌نمایندگی از سوی استرالیا و هلند مطرح می‌شود؛ کشورهایی که پیش‌تر پرونده خود را در ICAO مبنی بر نقض ماده ۳‌بیس کنوانسیون شیکاگو (۱۹۴۴) علیه روسیه گشوده بودند.

چرایی چالش روسیه با تصمیم ICAO

پرواز MH17 در ۲۶ تیر ۱۳۹۳ از آمستردام به کوالالامپور حرکت کرد و اندکی پس از عبور از فضای هوایی شرق اوکراین، با اصابت یک سامانه موشکی «بوک» متعلق به نیروهای جدایی‌طلبِ مورد حمایت روسیه سرنگون شد. تمامی ۲۹۸ سرنشین هواپیما کشته شدند. بررسی مشترک ۵ کشور عضو گروه تحقیقاتی (JIT) در سال ۲۰۱۹ نشان داد که موشک مشترکاً از یگان ۵۳ زرهی نیروی زمینی روسیه شلیک شده است.

روسیه مسئولیت در سرنگونی پرواز MH17 را رد کرد
روسیه مسئولیت در سرنگونی پرواز MH17 را رد کرد

روسیه در دادخواست خود مدعی است که:

  • کنوانسیون شیکاگو در شرایط «درگیری مسلحانه» اعمال نمی‌شود و ماده ۳‌بیس درباره ممنوعیت شلیک سلاح به سمت هواپیماهای غیرنظامی در پرواز، در چنین شرایطی فاقد کارآیی است.
  • شورای ICAO از حیث «صلاحیت قضایی» و «روش‌های اثباتی» در تبیین رابطه علّی بین روسیه و شلیک موشک‌ بوک، دچار خطا و تعجیل شده است.

ICAO اما در تصمیم ماه مه ۲۰۲۵ خود تأکید کرده بود که مستندات فنی، ماهیت نظامی و صراحت گزارش JIT، روسیه را پاسخگو می‌سازد و هیچ دورنمای قانونی برای استثناء قائل شدن در ماده ۳‌بیس وجود ندارد.

در گام بعدی، ICJ به استماع ادله طرفین ادامه خواهد داد و احتمالاً در ماه‌های آینده زمان برگزاری جلسه علنی را اعلام می‌کند. استرالیا و هلند خواهان دریافت غرامت از روسیه و شناسایی رسمی مسئولیت این کشور در حادثه MH17 هستند.

مجله خبری و هوانوردی پرتوکارگو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *