رییس سازمان توسعه و بهرهبرداری فناوریهای نوین آبهای جوی از آغاز عملیات بارورسازی ابرها بر فراز حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد. این پرواز، که نخستین مورد در سال آبی جاری محسوب میشود، گامی مهم در راستای مقابله با بحران خشکسالی و احیای این پهنه آبی ارزشمند به شمار میرود.
آغاز رسمی عملیات بارورسازی ابرها بر فراز دریاچه ارومیه
در پی تلاشهای مستمر برای مدیریت منابع آبی و مقابله با چالشهای کمآبی، محمدمهدی جوادیان زاده، رییس سازمان توسعه و بهرهبرداری فناوریهای نوین آبهای جوی، اعلام کرد که شنبه ۲۴ آبانماه ۱۴۰۴ (۱۵ نوامبر ۲۰۲۵)، یک فروند هواپیمای مخصوص بارورسازی ابرها با موفقیت بر فراز حوضه آبریز دریاچه ارومیه به پرواز درآمده است. این عملیات، آغازگر فاز جدیدی از اقدامات اجرایی برای افزایش بارش در این منطقه حیاتی است.

هواپیمای بارورسازی در پاسخ به چالش تنش آبی منطقه
خبر این پرواز در جریان نشست بررسی مسائل تنش آبی و برق استان آذربایجان شرقی، با حضور وزیر نیرو در محل استانداری، توسط جوادیان زاده اعلام شد. وی با اشاره به اهمیت راهبردی دریاچه ارومیه و نقش حیاتی آن در اکوسیستم منطقه، تاکید کرد که عملیات بارورسازی ابرها در حوضه آبریز این دریاچه به صورت مداوم ادامه خواهد یافت. این رویکرد فعالانه، نشاندهنده عزم جدی برای استفاده از فناوریهای نوین در راستای مدیریت بحران آب و حمایت از محیط زیست است.
استقرار دائمی هواپیمای بارورسازی برای دریاچه ارومیه و مناطق همجوار
یکی از مهمترین برنامههای آتی سازمان، استقرار یک هواپیمای بارورسازی اختصاصی در فرودگاه تبریز است. این اقدام با هدف تسریع و تسهیل در انجام عملیات بارورسازی ابرها صورت میگیرد و قرار است خدمات لازم را به استانهای آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی ارائه دهد. این استقرار دائمی، نشان از برنامهریزی بلندمدت برای مقابله با خشکسالی و بهبود وضعیت منابع آبی منطقه دارد و امیدواریها را برای احیای هرچه سریعتر دریاچه ارومیه افزایش میدهد.
بارورسازی ابرها: راهکاری نوین برای مقابله با خشکسالی
بارورسازی ابرها (Cloud Seeding) فرآیندی هواشناسی است که طی آن با تزریق مواد خاص به ابرها، سعی در افزایش بارش (باران یا برف) میشود. این تکنولوژی که دهههاست در نقاط مختلف جهان مورد مطالعه و استفاده قرار گرفته، به عنوان یکی از راهکارهای مکمل در مدیریت منابع آبی در مناطق خشک و نیمهخشک مطرح است.
هدف اصلی: افزایش راندمان بارش از ابرهایی که به طور طبیعی پتانسیل بارندگی دارند اما به دلایل مختلف به بارش مؤثر نمیرسند.
مواد مورد استفاده: رایجترین مواد شامل یدید نقره، دیاکسید کربن جامد (یخ خشک) و نمکهای رطوبتگیر هستند که از طریق هواپیما یا ژنراتورهای زمینی به ابرها تزریق میشوند.
این عملیات، اگرچه نمیتواند جایگزین بارشهای طبیعی شود، اما در شرایط بحرانی کمآبی، میتواند به عنوان یک ابزار کمکی مؤثر برای افزایش حجم آب ورودی به حوضههای آبریز و تغذیه منابع آب زیرزمینی ایفای نقش کند.
مجله خبری و هوانوردی پرتو کارگو
مطالب مرتبط
- نقص فنی در موتور سوخوی سوپرجت ۱۰۰ به فرود اضطراری منجر شد
- تجربه بینظیر فرود هواپیما در مهرآباد؛ لحظات تماشایی از دید کابین خلبان منتشر شد
- ترکیش ایرلاینز با ثبت رکورد تاریخی ۲۷ میلیون مسافر، به درآمد ۶.۹۵ میلیارد دلاری رسید
- ترکیش ایرلاینز با ثبت رکورد تاریخی ۲۷ میلیون مسافر، به درآمد ۶.۹۵ میلیارد دلاری رسید

کیان پیروز
من فارغالتحصیل رشته مهندسی مکانیک با گرایش طراحی هواپیما هستم. فعالیت حرفهای خودم را از سال ۱۳۹۶ با یک وبلاگنویسی ساده درباره آخرین تکنولوژیهای صنعت هوانوردی آغاز کردم. بعد از چند سال فعالیت به عنوان نویسنده و تحلیلگر در نشریات مختلف، اکنون به عنوان دبیر بخش فناوری و تحلیل در یکی از مجلات معتبر حمل و نقل هوایی مشغول به کار هستم. تلاش من این است که پیچیدگیهای این صنعت را به زبانی ساده و جذاب برای مخاطبان بیان کنم.