شوک ارزی؛ بلیت هواپیما در مسیر گران شدن

در روزهای اخیر، فعالان صنعت هوایی نسبت به انتقال ارز مورد نیاز شرکت‌­ها به «تالار دوم مرکز مبادله» هشدار داده‌­اند. این تصمیم که نرخ تامین ارز ایرلاین‌­ها را از حدود ۷۰ هزار تومان به بیش از ۹۰ هزار تومان افزایش داده، ضربه تازه‌ای به ساختار هزینه‌­های ارزی این صنعت وارد می‌­کند و چشم‌انداز افزایش قیمت بلیت‌ها را جدی‌تر می‌سازد.

۶۵–۶۰ درصد هزینه در بند ارز

بخش عمده هزینه‌ شرکت‌های هواپیمایی (بین ۶۰ تا ۶۵ درصد) وابسته به تامین ارز برای خرید قطعات، موتور و خدمات فنی است. به‌علاوه، افزایش ۲۴ برابری قیمت سوخت در سال جاری و یارانه‌ ناچیز فرودگاهی، فشار مالی را چند برابر کرده است. در این شرایط، ایرلاین‌ها:

قیمت بلیت هواپیما روی باند پرواز رفت
قیمت بلیت هواپیما روی باند پرواز رفت
  • ناگزیرند ارز مورد نیاز را با نرخ توافقی و نزدیک به بازار آزاد تهیه کنند
  • قدرت جبران هزینه‌های اضافی از طریق افزایش قیمت بلیت را ندارند؛ چرا که کشش‌پذیری تقاضا پایین است و افزایش بیش از حد نرخ بلیت به خالی‌ماندن صندلی‌ها و افت درآمد منجر می‌شود

پیامدها و آینه صنعت

با این حال، اگر نرخ ارز جدید پابرجا بماند، چشم‌انداز پروازهای داخلی و زیارتی نیز رنگ و بوی گرانی خواهد گرفت. مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، در بررسی شوک دوگانه جنگ غزه و شوک ارزی اخیر، از کاهش توان ایرلاین‌ها برای نوسازی ناوگان و خطر افت ایمنی حمل‌ونقل هوایی می‌گوید. علاوه بر این:

  1. شرکت‌های کوچک‌تر که ناوگان محدودتری دارند، بیش از خطوط بزرگ متضرر خواهند شد
  2. در فرودگاه‌هایی با تقاضای کم و قدرت خرید پایین، احتمال خالی‌ماندن صندلی و کاهش پروازها افزایش می‌یابد

براساس آمار سازمان هواپیمایی کشوری، سال گذشته بیش از ۴۶ میلیون مسافر داخلی و بیش از ۱۱ میلیون مسافر بین‌المللی با ۱۸۰ فروند هواپیمای رجیستر شده جابه‌جا شدند. سهم ایرلاین‌های داخلی از پروازهای داخلی بیش از ۸۰ درصد و از پروازهای بین‌المللی بیش از ۶۱ درصد بود. اکنون این شرکت‌ها باید میان حفظ ایمنی پرواز و محدودیت‌های مالی، تصمیمی دشوار بگیرند.

در بلندمدت، جلوگیری از فشار مضاعف بر مصرف‌کننده نهایی مستلزم بررسی سیاست‌گذاری نرخ ارز خدماتی، تقویت سازوکارهای پوشش ریسک ارزی و تداوم حمایت‌های هدفمند دولتی است. در غیر این صورت، افزایش بهای بلیت هواپیما تنها پیش‌درآمدی بر سقوط تدریجی سودآوری و کیفیت خدمات این صنعت خواهد بود.

مجله خبری و هوانوردی پرتوکارگو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *