زمین‌گیر شدن کامل ناوگان عملیاتی هواپیمایی آسمان در مهرآباد

بر اساس تازه‌ترین آمار، آخرین هواپیمای عملیاتی هواپیمایی آسمان در فرودگاه مهرآباد نیز زمین‌گیر شد و به این ترتیب، فعالیت پروازی این شرکت در پایتخت به صفر رسید. این رخداد، نقطه عطفی تلخ برای یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های هواپیمایی کشور به شمار می‌رود.

توقف کامل پروازهای آسمان در تهران

گزارش‌ها حاکی است که آخرین هواپیمای فعال آسمان به دلیل نبود فضای توقف در مهرآباد، به پایگاه مشهد منتقل و در آنجا زمین‌گیر شده است. انباشت هواپیماهای از کار افتاده در تهران و شیراز، این تصمیم را اجتناب‌ناپذیر کرده است.

آینده مبهم ناوگان آسمان

کارشناسان صنعت هوانوردی هشدار داده‌اند که در سه ماه آینده، آسمان هیچ هواپیمای عملیاتی برای جابه‌جایی مسافران نخواهد داشت. در حال حاضر تنها یک فروند فوکر ۱۰۰ در شیراز و یک فروند بویینگ ۷۳۷ در فرودگاه امام خمینی(ره) باقی مانده است، اما با توجه به فرسودگی این دو هواپیما، احتمال زمین‌گیر شدن آن‌ها نیز در آینده نزدیک بسیار بالاست.

زمین‌ گیری کامل ناوگان عملیاتی آسمان در مهرآباد
زمین‌ گیری کامل ناوگان عملیاتی آسمان در مهرآباد

انتقادها از وضعیت نیروی انسانی

این بحران تنها به ناوگان محدود نمی‌شود. پیش‌تر، خضریان نماینده مجلس، در نطق علنی خود به وضعیت نیروی انسانی آسمان اشاره کرده و گفته بود: «در یکی از مراکز استان، آسمان ۵۰۰ نیرو دارد که هر روز حضور و غیاب می‌کنند اما کاری انجام نمی‌دهند. امروز در مهرآباد نیز با بیش از ۱۳۰۰ نیرو همین وضعیت تکرار شده است.» این اظهارات بار دیگر بحث ناکارآمدی مدیریتی و ساختاری در این شرکت را پررنگ کرده است.

گذشته‌ای پررونق، امروز در بحران

آسمان در گذشته نه‌چندان دور، ۳۳ فروند هواپیمای فعال داشت و روزانه بیش از ۱۷۰ پرواز خروجی از مهرآباد انجام می‌داد. اما اکنون، این شرکت که زمانی یکی از بازیگران اصلی حمل‌ونقل هوایی کشور بود، با زمین‌گیر شدن کامل ناوگان خود در مهرآباد، به نقطه‌ای بحرانی رسیده است.

نارضایتی مسافران از مشکلات پروازی

آخرین فوکر ۱۰۰ این شرکت نیز امروز در مسیر ایلام با مشکل فنی مواجه شد؛ رخدادی که باعث شکایت گسترده مسافران شد و بار دیگر ضعف جدی در ایمنی و قابلیت اطمینان ناوگان آسمان را آشکار کرد.

جمع‌بندی

زمین‌گیر شدن کامل ناوگان عملیاتی هواپیمایی آسمان در مهرآباد نه‌تنها نشانه‌ای از بحران عمیق در این شرکت است، بلکه زنگ خطری برای صنعت هوانوردی کشور محسوب می‌شود. کاهش شدید توان عملیاتی، مشکلات مدیریتی و نارضایتی مسافران، آینده آسمان را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

مجله خبری و هوانوردی پرتو کارگو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *