ثبت ۳۳۲ هزار دقیقه تأخیر پروازی در شهریور؛ رکوردی نگران‌کننده برای صنعت هوایی ایران

بر اساس گزارش رسمی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در شهریورماه ۱۴۰۴ مجموعاً ۳۳۲ هزار دقیقه تأخیر پروازی برای پروازهای مسافری ثبت شده است. این آمار نشان می‌دهد که عملکرد شرکت‌های هواپیمایی داخلی در آخرین ماه تابستان با چالش جدی در حوزه نظم پروازی مواجه بوده است.

آمار پروازهای باطل‌شده در شهریور

طبق داده‌های منتشرشده، در شهریورماه ۱۲ هزار و ۷۶۳ پرواز باطل شده است. در میان ایرلاین‌ها، بیشترین تعداد پروازهای لغوشده به ترتیب متعلق به:

  • کیش ایر با ۱۲۱۸ پرواز
  • قشم ایر با ۱۰۳۲ پرواز
  • وارش با ۸۱۶ پرواز
  • آتا ایر با ۷۶۹ پرواز
  • هما (ایران‌ایر) با ۷۵۴ پرواز
ثبت‌ 332 هزار دقیقه تاخیر پروازی در شهریور ماه
ثبت‌ 332 هزار دقیقه تاخیر پروازی در شهریور ماه

از منظر سهم پروازهای لغوشده نسبت به کل پروازهای مجاز، سه شرکت آساجت، پارس ایر و ساها به ترتیب با ۶۷، ۶۳ و ۶۲ درصد در صدر قرار گرفته‌اند. در مقابل، ایرلاین‌هایی چون نسیم ایر، فلای پرشیا، فلای کیش و پویا ایر کمترین میزان لغو پرواز را ثبت کرده‌اند.

بیشترین تأخیر پروازی در میان ایرلاین‌ها

در بخش تأخیرات، نسیم ایر با وجود نداشتن پرواز لغوشده، رکورددار بیشترین تأخیر نسبی بوده است؛ به‌طوری‌که ۸۰ درصد از پروازهای این شرکت (۲۴ پرواز از ۳۰ پرواز) با تأخیر انجام شده است.

از نظر مجموع زمان تأخیر، آمار نشان می‌دهد:

  • آتا ایر با ۷۲ هزار و ۵۶۶ دقیقه در صدر قرار دارد.
  • وارش با ۲۴ هزار و ۹۴۱ دقیقه در رتبه دوم است.
  • کیش ایر با ۲۲ هزار و ۱۳۰ دقیقه در جایگاه سوم قرار گرفته است.
  • هواپیمایی کارون نیز با ۲۶۸ پرواز و ۲۱ هزار و ۶۸۳ دقیقه تأخیر، رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.

میانگین تأخیر پروازها در شهریور

در مجموع، ۲۸ شرکت هواپیمایی داخلی طی شهریورماه ۱۴۰۴ حدود ۱۶ هزار و ۴۴ پرواز انجام داده‌اند که از این تعداد، ۴۲۶۶ پرواز با تأخیر صورت گرفته است. میانگین تأخیر ثبت‌شده برای این پروازها ۷۸ دقیقه بوده است؛ رقمی که نشان‌دهنده فشار مضاعف بر مسافران و چالشی جدی برای اعتبار صنعت هوایی کشور است.

جمع‌بندی

ثبت ۳۳۲ هزار دقیقه تأخیر پروازی در شهریورماه هشداری جدی برای صنعت هوانوردی ایران محسوب می‌شود. افزایش لغو و تأخیر پروازها نه‌تنها اعتماد مسافران را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، بلکه هزینه‌های عملیاتی و اقتصادی شرکت‌های هواپیمایی را نیز بالا می‌برد. کارشناسان معتقدند برای کاهش این روند، نیاز به بازنگری در مدیریت ناوگان، بهبود زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی دقیق‌تر پروازی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

مجله خبری و هوانوردی پرتو کارگو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *