گام تازه در مسیر توسعه فرودگاه مهرآباد
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که موضوع واگذاری اراضی گمرک به فرودگاه مهرآباد برای اجرای طرح توسعه و ساخت ترمینال جدید همچنان در دستور کار قرار دارد. به گفته او، این موضوع در بخش حقوقی ریاست جمهوری نیز صورتجلسه شده و نمیتواند در قالب قانون مولدسازی اموال دستگاهی واگذار شود.
طرح توسعه فرودگاه مهرآباد و ساخت ترمینال جدید
بر اساس برنامه توسعه، قرار است بخشی از اراضی اطراف فرودگاه مهرآباد به این طرح الحاق شود که خانههای سازمانی گمرک نیز جزو همین اراضی هستند. مطالعات ساخت ترمینال جدید به پایان رسیده و این پروژه در زمینی به وسعت ۱۲۰ هزار متر مربع طی سه تا پنج سال اجرا خواهد شد. با تکمیل این طرح، ظرفیت پارک هواپیما در مهرآباد از ۶۰ به ۱۶۰ موقعیت افزایش مییابد و نیاز این فرودگاه برای ۲۰ سال آینده تأمین خواهد شد.
اختلافات بر سر اراضی گمرک
با وجود اعلام قبلی مبنی بر واگذاری زمینهای موسوم به خانههای گمرک به شرکت فرودگاهها، گمرک ایران این موضوع را تکذیب کرده و تأکید داشته است که این اراضی همچنان در اختیار این سازمان قرار دارد. در همین حال، شنیدهها حاکی از آن است که گمرک به دنبال واگذاری این خانههای سازمانی در قالب قانون مولدسازی اموال است.
آخرین وضعیت پیگیریها
محمد امیرانی، مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، در توضیح آخرین وضعیت گفت: «موضوع الحاق اراضی و خانههای گمرک همچنان در حال پیگیری است و از دستور کار خارج نشده است. قرار بر این بود که شرکت فرودگاهها ساختمانی جدید بهعنوان جایگزین خانههای سازمانی به گمرک تحویل دهد که این اقدام در حال انجام است.»
وی افزود: «در حال حاضر تنها مانع باقیمانده، آمادهسازی ساختمان جدید کارکنان گمرک است و به محض تکمیل آن، روند واگذاری اراضی انجام خواهد شد.»
اهمیت اراضی گمرک در توسعه مهرآباد
معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد که این اراضی و واحدهای مسکونی قابل واگذاری به غیر نیستند و سند مالکیت رسمی ندارند. او تصریح کرد: «واگذاری اراضی خانههای سازمانی گمرک برای توسعه فرودگاه مهرآباد و ساخت ترمینال جدید قطعی است و در بخش حقوقی ریاست جمهوری نیز ثبت شده است.»
جمعبندی
واگذاری اراضی گمرک به فرودگاه مهرآباد یکی از کلیدیترین مراحل در اجرای طرح توسعه این فرودگاه محسوب میشود. با تکمیل این فرآیند و آغاز ساخت ترمینال جدید، مهرآباد میتواند پاسخگوی نیازهای پروازی دو دهه آینده باشد و جایگاه خود را بهعنوان یکی از مهمترین فرودگاههای کشور تثبیت کند.
مجله خبری و هوانوردی پرتوکارگو
کیان پیروز
من فارغالتحصیل رشته مهندسی مکانیک با گرایش طراحی هواپیما هستم. فعالیت حرفهای خودم را از سال ۱۳۹۶ با یک وبلاگنویسی ساده درباره آخرین تکنولوژیهای صنعت هوانوردی آغاز کردم. بعد از چند سال فعالیت به عنوان نویسنده و تحلیلگر در نشریات مختلف، اکنون به عنوان دبیر بخش فناوری و تحلیل در یکی از مجلات معتبر حمل و نقل هوایی مشغول به کار هستم. تلاش من این است که پیچیدگیهای این صنعت را به زبانی ساده و جذاب برای مخاطبان بیان کنم.