آغاز رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی؛ گامی در جهت ارتقای کیفیت خدمات و شفافیت

سازمان هواپیمایی کشوری در راستای وظایف نظارتی خود و با هدف ارتقای سطح رضایتمندی مسافران، طرح رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی را آغاز کرد. این طرح که به دستور وزیر راه و شهرسازی تدوین شده است، در صدور مجوزهای پروازی برنامه‌ای و فوق‌العاده فصل تابستان مبنای عمل قرار خواهد گرفت و نتایج آن به صورت ماهانه در وبگاه سازمان منتشر می‌شود.

بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، رتبه‌بندی شرکت‌ها بر اساس شاخص تجمیعی شامل زیرشاخص‌های کمی و کیفی انجام می‌شود. در حوزه مشخصات ناوگان، تعداد ناوگان، میانگین عمر ناوگان و در دسترس بودن ناوگان (بر اساس متوسط ساعات بهره‌برداری) و در حوزه سطح کیفی خدمات ارائه شده، متوسط تأخیرات، متوسط شکایات و متوسط پروازهای ابطالی مورد محاسبه قرار می‌گیرند. همچنین، پروازهای انجام شده به فرودگاه‌های کم‌برخوردار، امتیاز مثبت در رتبه‌بندی شرکت‌ها خواهد داشت.

شاخص تجمیعی در بازه صفر تا ۱۰۰ قرار می‌گیرد و شرکت‌ها بر اساس آن در سه طبقه تقسیم‌بندی می‌شوند. تعداد ساعات مجوز پروازی هر شرکت به ازای هر ناوگان فعال، بسته به رتبه آن متفاوت خواهد بود. شرکت‌ها می‌توانند با بهبود عملکرد خود در شاخص‌های مذکور، جایگاه خود را ارتقا دهند و در صورت ارتقای جایگاه، از مجوزهای پروازی فوق‌العاده (بدون محدودیت و متناسب با ارتقا) در طول فصل پروازی برخوردار شوند.

این طرح با هدف افزایش شفافیت در تخصیص مسیرهای هوایی و ایجاد تناسب بین مجوزهای پروازی و سطح خدمات ارائه شده توسط شرکت‌های هواپیمایی اجرا می‌شود. نتایج رتبه‌بندی به صورت ماهانه برای اطلاع عموم و رسانه‌ها در وبگاه سازمان منتشر خواهد شد.

اخبار حمل و نقل هوایی را در پرتو کارگو بخوانید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا