تصویر: `
یک مقام مسئول در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از آغاز طرح جامع نوسازی ناوگان هوایی مسافربری کشور با همکاری راهبردی شرکت مپنا خبر داد. این اقدام در راستای اهداف برنامه هفتم توسعه و با هدف ارتقاء ظرفیت و ایمنی حمل و نقل هوایی ایران صورت میگیرد. این مقام همچنین به افزایش چشمگیر ناوگان فعال هوایی کشور به ۲۰۰ فروند در دوره ریاست پیشین سازمان هواپیمایی کشوری اشاره کرد.
افزایش ظرفیت ناوگان هوایی؛ دستاورد پیشین و افق نوین نوسازی
غزال راهب، مقام مسئول در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در یک نشست خبری با تأکید بر پیشرفت پروژههای مرتبط با حمل و نقل هوایی و زمینی، از تدوین و تأیید ساختار طرحهای این مرکز خبر داد. وی افزود: "در حال حاضر، مراحل انتخاب مشاور از میان دانشگاههای کشور برای این طرحها در جریان است." این مطالعات گسترده، ظرفیت ترانزیتی کریدورهای کشور و الزامات فعالسازی برنامههای عملیاتی ایمنی راهها را نیز شامل میشود.
علی واحدی، سرپرست بخش هوایی مرکز تحقیقات، توضیح داد که با تلاشهای صورت گرفته در دوره آقای پورفرزانه، رئیس وقت سازمان هواپیمایی کشوری، تعداد هواپیماهای سرخط و فعال ناوگان هوایی کشور از ۱۲۰ فروند به نزدیک ۲۰۰ فروند افزایش یافته است که حاصل تعمیرات و بازسازیهای اساسی است. این جهش در شرایط تحریمی، نشاندهنده توانمندی و عزم داخلی برای حفظ و ارتقاء ظرفیتهای موجود است.
جزئیات طرح نوسازی ناوگان هوایی در برنامه هفتم توسعه
طرح نوسازی ناوگان هوایی در قلب "طرح پیشران حمل و نقل هوایی" قرار دارد که در چارچوب برنامه هفتم توسعه کشور تعریف شده است. این طرح با دستور مستقیم رئیس جمهور مبنی بر لزوم مشارکت دانشگاهها در طراحی و مطالعات آن، ابعاد گستردهای یافته است. وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه، با مکاتباتی رسمی، اجرای این طرح را به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی محول کردهاند تا با همکاری دانشگاهها پیش برود.
مرکز تحقیقات با همکاری کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای عالی، توانست پروپوزالهای متعددی را از دانشگاههای برجسته کشور دریافت کند.
از میان این پیشنهادات، دانشگاه امیرکبیر و شرکت صنعتی مپنا به صورت مشترک برای ورود به این پروژه انتخاب شدهاند.
بخش عملیاتی این طرح ملی، با تشکیل یک کارگروه ویژه و با مشارکت سازمان هواپیمایی کشوری، مرکز تحقیقات، سازمان برنامه و شورای عالی حمل و نقل، به پیش خواهد رفت.
مپنا و دانشگاه امیرکبیر؛ پیشگامان نوسازی ناوگان هوایی کشور
همکاری شرکت عظیم مپنا و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پروژه نوسازی ناوگان هوایی، نقطه عطفی در توسعه صنعت هوانوردی کشور محسوب میشود. مپنا، به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای صنعتی و تولیدی ایران در حوزههای نیروگاهی، ریلی و نفت و گاز، ظرفیتهای فنی و مهندسی بالایی دارد که میتواند در بومیسازی قطعات و فرآیندهای تعمیر و نگهداری هواپیما، نقشی کلیدی ایفا کند. این همکاری، ضمن کاهش وابستگی به خارج، زمینه را برای انتقال دانش فنی و تربیت متخصصان داخلی در حوزه پیچیده هوانوردی فراهم میآورد.
چالشهای نوسازی ناوگان هوایی و راهکارهای متناسب با زیستبوم داخلی
یکی از اصلیترین چالشها در مسیر نوسازی ناوگان هوایی ایران، تحریمهای بینالمللی است که دسترسی به هواپیماهای جدید، قطعات یدکی و فناوریهای روز را محدود کرده است. علی واحدی در این باره خاطرنشان کرد: "نسخه پیشنهادی این طرح باید کاملاً متناسب با زیستبوم اقتصادی، سیاسی و صنعتی کشور طراحی شود تا شرایط خاص ایران در آن لحاظ گردد و راهکارهای عملیاتی و پایدار ارائه دهد." این رویکرد، اهمیت اتکا به توانمندیهای داخلی و توسعه فناوری بومی را دوچندان میکند تا بتوان با وجود محدودیتها، به هدف ارتقاء و نوسازی ناوگان دست یافت. طرح نوسازی ناوگان هوایی مسافربری به عنوان یک سند راهبردی، تمامی مطالعات مرتبط با توسعه، نوسازی و فعالسازی برنامههای ایمنی راهها را در بر میگیرد که نشان از رویکرد جامع و همهجانبه این پروژه ملی دارد.
مجله خبری و هوانوردی پرتو کارگو
مطالب مرتبط
- اقدام قاطع کنترلرهای مراقبت پرواز پرو، فاجعه برخورد دو هواپیما را در فرودگاه لیما خنثی کرد
- افقهای تازه در آسمان: تفاهمنامه جامع همکاری هوایی ایران و عمان امضا شد
- افزایش چشمگیر ظرفیت پروازی هما: سه هواپیما پس از تعمیرات تخصصی به ناوگان بازگشتند
- در ادامه متن بازنویسی شده با رعایت تمامی نکات درخواستی ارائه شده است:

کیان پیروز
من فارغالتحصیل رشته مهندسی مکانیک با گرایش طراحی هواپیما هستم. فعالیت حرفهای خودم را از سال ۱۳۹۶ با یک وبلاگنویسی ساده درباره آخرین تکنولوژیهای صنعت هوانوردی آغاز کردم. بعد از چند سال فعالیت به عنوان نویسنده و تحلیلگر در نشریات مختلف، اکنون به عنوان دبیر بخش فناوری و تحلیل در یکی از مجلات معتبر حمل و نقل هوایی مشغول به کار هستم. تلاش من این است که پیچیدگیهای این صنعت را به زبانی ساده و جذاب برای مخاطبان بیان کنم.