لوفتهانزا پروازهای مستقیم خود به ایران را از ۲۶ دیماه از سر میگیرد
در پی بررسیهای جامع و مذاکرات فشرده، شرکت هواپیمایی آلمانی لوفتهانزا اعلام کرده است که پروازهای مستقیم خود به مقصد ایران را از تاریخ ۱۶ ژانویه ۲۰۲۶ (۲۶ دیماه ۱۴۰۴ شمسی) مجدداً آغاز خواهد کرد. این تصمیم که پس از ارزیابیهای دقیق ایمنی و امنیتی صورت گرفته، نشاندهنده چشماندازهای جدید در صنعت هوانوردی ایران و تقویت ارتباطات بینالمللی است.
بازگشت پروازهای لوفتهانزا به ایران؛ نتیجه ارزیابیهای دقیق ایمنی و امنیت
فرایند هماهنگیها و بررسی شرایط ایمنی و امنیتی برای ازسرگیری پروازهای لوفتهانزا به ایران، با حضور مدیر منطقهای لوفتهانزا، مدیر ارشد امنیت هوانوردی و مدیریت ریسک این شرکت، و همچنین مدیر نمایندگی خطوط هوایی اتریش (Austrian Airlines) آغاز شد. این تیم کارشناسی طی چندین روز با بازدید از سازمان هواپیمایی کشوری، فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) و مراکز عملیاتی مرتبط، به بررسی سامانهها، فرآیندها و استانداردهای مدیریتی و عملیاتی پرداخت. برگزاری جلسات تخصصی با مدیران و کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری، به شفافسازی و اطمینان از رعایت بالاترین سطح ایمنی منجر شد که در نهایت، تصمیم نهایی برای ازسرگیری پروازهای لوفتهانزا از مبدأ فرانکفورت به ایران را میسر ساخت.
پیامدهای اقتصادی و گسترش نفوذ پروازهای لوفتهانزا در منطقه
بازار حمل و نقل هوایی ایران، با توجه به تقاضای فزاینده برای سفرهای بینالمللی و گستردگی مناسبات با سایر کشورها، همواره از جذابیتهای اقتصادی بالایی برای شرکتهای هواپیمایی برخوردار بوده است. ازسرگیری پروازهای لوفتهانزا به ایران، فراتر از تقویت روابط حمل و نقلی میان دو کشور، دارای ابعاد استراتژیک مهمی است:
هموارسازی مسیر برای سایر شرکتهای اروپایی: بازگشت یک شرکت معتبر اروپایی مانند لوفتهانزا میتواند چراغ سبز ورود مجدد یا افزایش فعالیت سایر ایرلاینهای اروپایی به ایران باشد و اعتماد بینالمللی را تقویت کند.
گسترش فرصتهای پروازی: این اقدام فرصتهای تازهای برای توسعه شبکه پروازی ایران به مقاصد اروپایی و جهانی فراهم میآورد و دسترسی مسافران و فعالان اقتصادی را آسانتر میکند.
این رویداد، نه تنها به نفع مسافران و صنعت گردشگری ایران است، بلکه میتواند به بهبود وضعیت اقتصادی کشور در حوزه حمل و نقل هوایی نیز کمک شایانی کند.
افقهای جدید در شبکه پروازی ایران؛ از کوالالامپور تا آسیای میانه
همزمان با پیگیری موضوع پروازهای لوفتهانزا به ایران، سازمان هواپیمایی کشوری به طور فعال در حال توسعه تعاملات و هماهنگیهای بینالمللی با کشورهای همسایه و منطقه است تا شبکه پروازی ایران را گسترش دهد. در این راستا، اقدامات زیر در دستور کار قرار گرفتهاند:
مالزی: مشکلات عملیاتی و فنی پروازهای کوالالامپور توسط شرکتهای ایرانی برطرف شده و شرکت ایران ایرتور پروازهای خود به مالزی را آغاز خواهد کرد.
تاجیکستان: پروازهای ایران و تاجیکستان طی ماههای اخیر توسعه چشمگیری داشته و شرکت هواپیمایی کیش ایر پروازهای خود را برقرار نموده است. برنامهریزی برای اضافه شدن مقاصد جدیدی همچون شیراز و کیش در دست انجام است که عمدتاً به دلیل افزایش تقاضای گردشگران تاجیکستانی به ایران است.
آسیای میانه: مذاکرات و هماهنگیها برای توسعه پروازها با کشورهای ازبکستان و قرقیزستان ادامه دارد و شرکتهای داخلی و خارجی پیشنهادهای جدیدی را ارائه کردهاند.
پروازهای VIP به شمال ایران: با توجه به افزایش تقاضای سفر به شهرهای شمالی ایران از کشورهای عراق، امارات، عمان، بحرین و برخی کشورهای عربی، زیرساختهای لازم برای برقراری پروازهای VIP (جت شخصی) و پروازهای غیربرنامهای در این مناطق در حال آمادهسازی است.
تهران – پاریس: مذاکرات برای توسعه این مسیر پروازی نیز ادامه دارد و نتیجه نهایی منوط به جمعبندی مذاکرات و تکمیل روندهای بینالمللی خواهد بود.
ازسرگیری پروازهای لوفتهانزا و تلاشهای گسترده برای توسعه پروازهای منطقهای، نشاندهنده عزم ایران برای بازیابی و گسترش جایگاه خود در عرصه حمل و نقل هوایی بینالمللی است. این گامها میتوانند افقهای روشنی را برای تعاملات اقتصادی، فرهنگی و گردشگری ایران در سطح جهانی ترسیم کنند.
مجله خبری و هوانوردی پرتو کارگو
مطالب مرتبط
- جدال بر سر گرانی بلیت هواپیما؛ پروازهای چارتری و تحریمها، عامل صعود قیمتها شناخته شدند
- صنعت هوایی ایران در مهرماه به اوج پویایی رسید؛ رشد خیرهکننده پروازها و جابهجایی مسافران
- سازمان هواپیمایی کشوری نقشه راه احیای هواپیمایی آسمان را ترسیم میکند
- صنعت هوایی ایران در مهرماه به اوج پویایی رسید؛ رشد خیرهکننده پروازها و جابهجایی مسافران

کیان پیروز
من فارغالتحصیل رشته مهندسی مکانیک با گرایش طراحی هواپیما هستم. فعالیت حرفهای خودم را از سال ۱۳۹۶ با یک وبلاگنویسی ساده درباره آخرین تکنولوژیهای صنعت هوانوردی آغاز کردم. بعد از چند سال فعالیت به عنوان نویسنده و تحلیلگر در نشریات مختلف، اکنون به عنوان دبیر بخش فناوری و تحلیل در یکی از مجلات معتبر حمل و نقل هوایی مشغول به کار هستم. تلاش من این است که پیچیدگیهای این صنعت را به زبانی ساده و جذاب برای مخاطبان بیان کنم.
